EN RO

Rise

Seria „Rise” este o proiecție fantezistă care ilustrează un viitor îndepărtat, în care nivelul oceanului planetar atinge cote nemaiîntâlnite, transformând platouri montane de astăzi în țărmul unor mări stranii. Spațiul primește coordonate noi, natura își reface ritmul, viețuitoarele aflate înainte la alte latitudini ajung să populeze aceste peisaje imaginare.

Cadrele primelor două picturi ale seriei sunt plasate geografic în munții Bucegi din România (aprox. 2200 m altitudine). Babele și Sfinxul sunt două formațiuni stâncoase cu forme bizare, apărute din hazard geologic, ale căror semnificații au fost multiplicate de-a lungul anilor prin legende și mituri care le-au conferit multiple interpretări mistice și magice. Bazându-ne pe ideea unității semnificat/semnificant, ambele sunt considerate monumente ale naturii. În viitorul imaginat, de după dispariția omului, animalele se integrează peisajului, înlănțuindu-se ritmic cu rocile pe/printre care stau, sugerând legătura strânsă dintre pământ și ființă. Leii de mare, așezați lângă Babe, prin corpolența și calmul lor, încep să se confunde cu pietrele. Pinguinii, regrupați la baza Sfinxului, amintesc prin cromatică și postură de alura unor călugări; verticalitatea și mersul biped le dau un caracter antropomorfic, adecvat alăturării cu stânca ce pare un imens cap umanoid, care, fără a mai fi contemplată de un receptor care operează cu arsenalul conceptual uman, se eliberează de semiotica adăugată, este înapoiat naturii nesimbolice. Cea de-a treia lucrare reprezintă cel mai înalt punct al orașului Rio, singurul care se mai vede în dezlănțuirea apelor. Statuia "Hristos Mântuitorul", care a vegheat orașul de pe vârful muntelui Corcovado (710 m altitudine), rămâne unicul supraviețuitor urban al cataclismului. Statuia, reprezentând întruparea divinității în om, este o apariție stingheră, ce se destramă cu trecerea timpului. Se mai observă schițat gestul brațelor iubitoare care cuprind lumea, protejează. Monumentul are un aer caricatural în apropierea balenei cu cocoașă, care, în saltul ei, descrie inconștient aceeași mișcare cu înotătoarele sale (cele mai mari în raport cu corpul, dintre toate speciile de balenă) de milioane de ani.

Cele trei lucrări ilustrează o revendicare de necontestat a naturii asupra umanității și a unor simboluri foarte importante ale acesteia din urmă. Ce rămâne din monument, natural sau clădit, într-o lume în care timpul și spațiul se anulează? 

(A.P.)


other series